Alpin Påsk i Åre

2013-03-29 15.44.52-1

Att vara en rastlös själ i strålande fint vårvinterväder kräver handling. Då skidpeppen har varit extremt stark på sistone gjorde jag ett försök att styra upp något. I vanlig ordning skapades alltså en Facebookgrupp! Då jag inte har varit i Åre på år och dag (vintertid) framstod det som det mest lockande (svenska) valet. Det var ganska tufft att hitta ledigt boende så pass nära själva Påskhelgen (ungefär två veckor innan?) så centralt boende med valfria dagar var tyvärr bara att glömma. Resultatet blev dock riktigt bra ändå!

Läs vidare för en redogörelse av en magisk weekend i Åre!

När boendet var löst behövde vi ett transportmedel också. Buss och Tåg tar rejält mycket tid på sig att nå Åre från Umeå, tiderna att passa är inte särskilt flexibla och dessutom var det relativt dyrt. Valet föll istället på en hyrbil från Statoil. Samma “internetbil” (en Ford Ka) som vi använde under Nordkapsexpeditionen! Frågan var om skidorna skulle rymmas? Beväpnad med en tumstock tog jag cykeln ned till uthyrningen och mätte runt i bilen, till mack-tjejens förnöjelse. Slutsats: inga problem!

Fredag morgon packades bilen full med skidutrustning (vi fick tom. in skidorna bakom de främre sätena) och jag och Sjöis lämnade Umeå tidigt på morgonen. Fint väder, fina vägar och ingen trafik, påskkaoset lyste med sin frånvaro. Den lilla bilen gjorde ett utmärkt jobb och efter en snabb pizza i Mörsil var vi framme i Åre. Incheckning på Continental Inn, ca 5 km från backarna, gick väldigt smidigt. Gerdin anslöt och vi tog hans bil till liftarna. Turen höll i sig och det visade sig att liftarna höll öppet extra länge långfredagen till ära. Stängningstid 16.30 hade blivit 19.00 vilket passade perfekt då vi tog oss ut till backen strax innan 15.00. Dessutom fick vi av någon anledning eftermiddagen gratis när vi köpte liftkort för lördag och söndag.

Temperaturen låg runt nollan, det var vindstilla, strålande sol och blå himmel. Perfekta förutsättningar för riktigt njutningsfylld skidåkning! Snabba sex- och åttastolsliftar gjorde liftköer till ett sällsynt fenomen. Tekniken kändes ganska rostig till en början men det tog sig hyffsat redan under slutet av denna första dag i backarna. Att ha fått en total skidservice av Micke i födelsedagspresent var guld värt, sylvassa stålkanter, ifyllda fåror under skidorna och ett rejält lager valla. Det märktes verkligen skillnad i de svarta pisterna där det behövdes tryckas ifrån ordentligt för att få fäste. Efter en väldigt bra halvdag i backen väntade en riktigt bra middagsbuffé på hotellet. Med tanke på de rätt sunkiga rummen höll alla övriga faciliteter förvånansvärt hög klass.

Lördagen inleddes med att ladda ordentligt från den rejält tilltagna frukostbuffén och sedan ta skidbussen in till backarna. Att lämna pjäxorna i bilen under natten var däremot ingen bra idé. Jag trodde på allvar att jag skulle bryta fötterna när jag försökte vålda ner dom i pjäxorna. Vädret var lika strålande magiskt idag och vi utforskade i stort sett alla nedfarter i själva Åreområdet. Generellt sätt kändes de brantare nedfarterna nedanför trädgränsen allra bäst. Lundsrappet och worldcupbacken var välpistade och en riktig njutning att åka med nyslipade kanter. En lyxig lunch på Buustamon utgjorde laddning av batterierna. Gulaschsoppan, stämningen och servicen där är av yppersta klass. Stämningen i Åre var riktigt bra, i liften ville nästan alla prata och var på bra humör. Vi avrundade dagen lite tidigare än den gräns liftarnas öppettider utgjorde och tog en afterski på Hyddan. Österrikisk öl, gluhwein, liveband och musiken från sällskapsresan. Fortsatt strålande sol. Ruskigt skönt! Återstoden av dagen utgjordes av en packad skidbuss, ett besök i bastun och jaccuzzin, överätning av en påskbuffé, en stor dos trötthet och en rätt tidig kväll.

Den sista dagen checkade vi ut tidigt, tog bilarna till Duved och testade det skidområdet för första gången. Vädret var lite sämre den här dagen, det fanns bara en stollift och backarna var lite för flacka för vår smak efter att ha njutit av centrala Åre i två dagar. Detta till trots tog vi oss genom hela den här delen av systemet, gnällde lite över stugägarna som förhindrar en passage mellan Tegefjäll och Ullådålen (ett projekt jag hoppas blir av någon gång…), testkörde en skicrossbana under stor snöblindhet samt hade allmänt trevligt. Efter lunch var vi dock rätt nöjda och påbörjade resan hem. Fortsatt goda vägar och begränsad trafik. Gerdin insisterade på att vi skulle ta en titt på det nyrenoverade hotell Hallstaberget i Sollefteå. Det var faktiskt riktigt fint, klart värt ett besök någon gång. Hela påsken blev väldigt lyckad och vi pratade redan under redan på att hyra något boende i Åre med ett skönt gäng nästa gång. Ett bättre ställe att fira Påsken på har jag sällan upplevt!

//LifeLife!

Published by Jens

Dream as if you would live forever. Live as if you would die tomorrow.

2 replies on “Alpin Påsk i Åre”

1. Nice post! Skönt med sådär härligt väder över en hel påskhelg också 🙂 Synd att man inte kan det där med att åka utför, får ta och prova på det nästa vinter. Måste även tillägga att Sjöis har grymt snygg jacka på bilderna…

2. Det var sjukt bra timing på årets Påskhelg! Klart värt att börja åka i alla fall lite utför just för sådana här upplevelser. Allt runtomkring är väldigt schysst det med!

Snygg jacka det där, men stor! ;P