Fjällvandring

Lördagen den 19e Juli 2008 avgick Anders Riséns Volvo uppmot Saxnäs för sommarens höjdpunkt: Fjällvandring vid Satsfjället! Jag och Anders betade av de ~30milen och installerade oss i hans “stuga” (läs stort hus) för natten, varsin Zeunerts Ale med tillhörande ugnspizza fick stå för kvällens näringsintag.

På söndag åt vi frukost och var ivriga som två kalvar ut på grönbete för att få komma iväg. Väl framme vid fjällets fot så kunde vi knappt hålla oss från att dra på ryggsäckarna och få vandra iväg, en känsla som höll i ungefär 15min. Den första stigningen var brant, MYCKET brant. För mig som är ungefär lika vältränad som en gravid flodhäst innebar detta en hel del mikropauser tills vi äntligen nådde toppen. När vi kommit igenom den första chocken så kom det första regnet över oss, helt underbart! Kunde knappt börja bättre.

Nu låter det kanske som att allt bara var ett helvete, men det fanns faktiskt en hel del ljusglimtar också. Vi hittade en riktigt fin tältplats och senare en tjärn där öringarna slogs om vem som skulle få nappa på spinnaren, magi helt enkelt.

tältplats

Vår tältplats.

Under dagen upplevde vi vartenda väder man kan tänka sig i fjällen, det enda som fattades var nog en snöstorm, men vi hann ändå med att koka Bullens över öppen eld, fiska vår egen middag som tillagades på glödbädden och stärka oss med en eller annan droppe eldvatten.

mat

Middagen.

När det tredje rejäla regnovädret för dagen drog in och förstörde vårt tredje försök till att hålla igång en ordentlig eld så bestämde vi oss ändå för att nu fick det vara nog: “Imorgon går vi hem, far till andra stugan, bastar och tar en rejäl dusch!”

Sagt och gjort, dagen efter bröt vi upp vårt läger och begav oss hem igen, de branta stigningarna på hemvägen kändes oerhört lätta ju närme vi kom bilen och den efterlängtade bastun.

Den Svenska fjällvärlden är vacker.

Resten är historia, halva måndag, hela tisdag och halva onsdag roade vi oss med att klippa en häck, bada, vindsurfa, paddla, uppfinna egna boll-sporter och grilla kött i över en timme för att få det klart. Vi hade roligt, och vi fick fina bilder med oss hem.

Nästa år blir det vandring igen, trots smärre missöden så gav detta mersmak!

Lev väl! / Nicklas

Published by Nicklas

Namnet är Nicklas, föddes i Sollefteå nådens år 1985. Tycker om att ta livet som det kommer och inte oroa sig så mycket om långtidsplanering, vad ska sådant vara bra för? Lev väl, Heppåre!

5 replies on “Fjällvandring”

1. Jag blir lite avist, låter skönt att vandra och bo i tält, klara sig själv liksom. Synd att ni fick så dåligt väder men förhoppningsvis har ni bättre tur nästa år! Du får jobba på träningen tills dess också 😉

2. Vilhelmina fjällen är fina grejer! Tack Risén för lånet av benskydd och skor! Jag hade sju resor värre träningsvärk av 2 h fotboll än 18 h fjällvandring…

3. Brukar lätt bli så 🙂 Varken jag eller Anders kände av vår strapats nämnvärt, men efter en kvälls fotbollslir på Risön var benen bra möra dagen efter.

4. Såg riktigt härlig ut den där tältplatsen! Kan tänka mig att fisken smakade underbart! Tack för att ni drog till er regnet så vi slapp det i hemavan i helgen =)